چه عواملي سبب ابتلاء به بيماري ام اس مي‌شوند؟
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 10885
تعداد مطالب : 11
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1





در رابطه ی بیماری ms





سير پيشرفت بيماري چگونه است؟
سير پيشرفت بيماري ام اس در همه يكسان نيست. شدتبيماري نيز از بيماري به بيمار ديگر فرق مي‌كند. لذا بيماران نبايد خودشان را بايكديگر مقايسه كنند. در 15 درصد


از موارد بيماري سیر بسيار خوش خيمیدارد بطوريكه بيمار پس از يك حمله و ابتلاء به برخي از علائم مذكور بهبودي پيداكرده و بعد از سالها همچنان بدون حمله جديد و يا مشكلي به زندگي طبيعي خود ادامه میدهند. در مقابل فرم‌هاي بدخيم هم وجود دارند كه ظرف مدت كوتاهي ممكن است سببناتواني شديد شوند. اما در اكثر موارد (90-85 درصد) سیر بيماري به صورت دوره‌هايعود و بهبودي است يعني بعد از هر حمله بهبودي كامل حاصل مي‌شود؛ گر چه ممكن استمجدداً بعد از چند ماه يا چند سال همان علائم قبلي و يا علامت جديدی بروز كند. دراكثر موارد بين هر حمله چند سال فاصله وجود دارد؛ اما گاهي اوقات نيز تعداد عودهابيشتر بوده و فاصله حملات كوتاه است مثلاً ممكن است در طي يك سال چند مرتبه دچارعود شود. البته احتمال عود در سال‌هاي اول بيشتر است.

در برخي از موارد بعداز هر حمله علائم عصبي بطور كامل رفع نمي‌شود و مقداري از مشكلات عصبي ايجاد شدهباقي مي‌ماند؛ كه به آن عود و پيشرونده گفته مي‌شود. در اغلب این موارد ابتدا شکلعود و بهبود وجود داشته است و پس از 20-15 سال به شکل عود و پيشرفت تبديل ‌شدهاست.

درتعداد اندکی از بيماران سير بيماري بصورت دوره‌هاي عود و بهبودي نيستبلكه علائم بيماري با سيري بسیار آهسته و تدريجي طي چندين سال ايجاد مي‌شود. مثلاًممكن است بيمار طي چندين سال بتدريج دچار ضعف در پاها شود كه به اين شكل نوعپيشرونده اوليه گفته مي‌شود

نور خورشید و ویتامین د: يكي از علل احتمالي، ميزان تماس با نور خورشيدقبل از بلوغ است. هر قدر به خط استوا نزديك‌تر مي‌شويم تماس با نور خورشيد و درنتيجه توليد ويتامين Dدر بدن تغيير و احتمال بيماري ام اس كمتر مي‌شود. اما ايننظريه هنوز به اثبات نرسيده است.
سیگار: خطر بيماري ام اس در كسانيكه مصرف مداومسيگار دارند نسبت به كسانيكه هرگز سيگار نكشيده‌اند بيشتر است. بعلاوه استعمالسيگار سرعت پيشرفت بيماري را بيشتر مي‌كند.
3- جنسيت: عامل ديگري كه در احتمالبروز بيماري نقش دارد جنس افراد است. شيوع اين بيماري در زنان تقريباً دو برابرمردان (3/2-4/1) است و به دليل نامعلومي میزان بروز آن در خانم‌ها در حال افزايشبوده است.

4- ژنتيك: گر چه بيماي ام اس يك بيماري ارثي نيست اما در بروزبيماري عامل ژنتيك نقشي هر چند كوچك ايفا مي‌كند. بطوريكه برخي خصوصيات ژنتيكي كهاصطلاحاً HLAگفته مي‌شود در بيماران مبتلا به ام اس بيشتر از ساير افراد جامعه ديدهمي‌شود. بعلاوه در 23-3 درصد از بيماران مبتلا به ام اس يكي ديگر از اعضاء خانوادهنيز به بيماري ام اس مبتلا است. خطر بروز ام اس در اقوام درجه يك فرد مبتلا حدود 7برابر جامعه است. اگر از خويشاوندان درجه يك بدون علامت بيمار ام اس تصويربرداري MRIانجام شود در 15 درصد آنها پلاك ديده مي‌شود اما این دلیل وجود بیماری ام اس درآنها نیست. بيماري ام اس را نمي‌توان يك بيماري ارثي ناميد زيرا حتي در دوقلوهاي كهكاملاً از لحاظ ژنتيكي همسان هستند نيز تنها 39-20 درصد هر دو قل به بيماري مبتلامي‌شوند و اين احتمال در دوقلوهاي غيرهمسان خيلي كمتر هم مي‌باشد و در حدود 5-3درصد است.

5- ويروس ها: يكي ديگر از عوامل مطرح در بروز بيماري عفونت‌هايويروسي است. گر چه تا بحال ويروس خاصي كه عامل بيماري باشد شناخته نشده است اما يكياز دلایل شيوع بيشتر بيماري در يك خانواده را تماس مشترك افراد آن خانواده با عواملمحيطي و ويروس‌ها مي‌دانند. يكي از عوامل ويروسي مطرح ويروس هپاتيت ب است. اما هنوزنقش اين ويروس و يا واكسن هپاتيت Bدر ايجاد و تشديد بيماري به اثبات نرسيده است. بعلاوه فايده ثابت شده واكسن هپاتيتB به خطر ثابت نشده و مختصر افزايش احتمال بروزام اس مي‌چربد. از ويروس‌هاي مطرح ديگر ويروس اپشتاين بار عامل بيماري منونوكلوزعفوني است. احتمال بيماري ام اس بعد از رخداد اين بيماري بيشتر مي‌شود. اما هنوزرابطه علت و معلولی بين اين ويروس و بيماري ام اس به اثبات نرسيده است.

6- ماه تولد: در بررسی های آماری شیوع بيماري ام اس در متولدين ماه مي (اردیبهشت وخرداد) بيشتر در متولدين ماه نوامبر (آبان و آذر) كمتر بوده است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, :: 10:27 ::  نويسنده : mahsa